Mini logo

Gammal webbläsare.

Upplev webben säkrare och snabbare med en ny webbläsare.
Vi har optimerat Mini för morgondagens krav på tillgänglighet.
Läs mer här browser-update.org
Tips: Du surfar alltid uppdaterat med din smartphone.

Uppdatera din webbläsare
Boka provkörning

DILEMMAT.

Året var 1957 och i efterkrigstidens England sköt Suezkrisen upp bensinpriset, vilket gjorde att många började fundera över nyttan med stora bensinslukande bilar.

EN BIL BYGGD FÖR ALLA.

Alec Issigonis, toppingenjör för brittiske biltillverkaren Morris, fick i uppdrag av företagets chef Sir Leonard Lord att tillverka en liten och snål bil med plats för fyra vuxna till ett rimligt pris för alla. Ett uppdrag med så många utmaningar, gav i sin tur flertalet historiska innovationer.

ATT ÅTERUPPFINNA HJULET.

För att skapa mer utrymme invändigt i bilen genomförde Issigonis två idéer. Han placerade hjulen så långt ut som möjligt i varje hörn och tvärställde motorn, vilket också gjorde bilen mer stabil i tvära kurvor. Världen hade aldrig sett något liknande och när MINI lanserades 1959 var åskådarna en aning häpna.

GATUMODE.

Snart nog upptäckte människorna att MINI inte bara var en bil. Den förenade också klassisk brittisk stil i en billig liten, rolig och smidig bil som kom att symbolisera självständighet och spontanitet, själva kärnan av den ungdomliga 1960-tals kulturen.

ETT KULTURELLT FENOMEN.

En intressant detalj med MINI:s popularitet var hur den bröt mot alla klassbarriärer. Från hipsters och mods till rockstjärnor, kungligheter och rallyförare. Alla ville ha Mini:s effektivitet, frihet och körglädje.

EN SPÄNNANDE TUR.

Snart blev det tydligt att Issigonis avsikt med att skapa mer utrymme för passagerarna också gjorde Mini till en slående bra prestandabil. Med hjulen långt ut i varje hörn fick bilen en bred och stabil go kart-känsla, smidig att hantera. Med tvärställd motor hölls vikten över framhjulen, vilket gav suverän balans och bra grepp.

EN RACER VAR FÖDD.

Året var 1961 när den lille ödmjuke bilen hamnade i händerna hos racinglegenden John Cooper. Kraftfullare motor, större bromsar och några finjusteringar senare, lanserades Mini Cooper 997. Ett rallymonster var född.

UTKLASSNING.

Inom kort utklassade Mini de betydligt större och mer kraftfulla, men klumpigare bilarna. Mini radade upp internationella segrar, inklusive tre vinster i prestigefyllda Monte Carlo-rallyt, från 1964 till 1967.

PERSONLIGHET.

Förutom körglädjen med MINI, älskade ägarna hur deras Mini också blev en förlängning av dem själva. Med personifierad utrustning blev MINI också ett uttryck för ägarnas individualitet, men också som en personlig hjälpreda, alltid redo för roliga upptåg.

ARBETSHÄST.

1969 hade över två miljoner MINI sålts i hela världen. Pickups och kombiversioner hade lanserats och alla var mycket tåliga, vare sig det skulle köras rally eller för dagliga ärenden. Ägarna visste att de kunde lita på att deras MINI fixade jobbet. Och samtidigt inspirera med ett leende.

ÅRHUNDRADETS BIL I EUROPA.

Vi hoppar fram till år 1999. Nu har över fem miljoner MINI hittat sina glada ägare och en jury med 130 internationella motorjournalister röstar fram Mini till Århundradets bil. Endast T-Ford fick fler röster.

NÄSTA STEG.

I oktober 1999, bara några dagar innan den sista Mini rullade av produktionslinan, visades ett nytt koncept för nya MINI på bilsalongen i Paris. Ny design med tydlig karaktär var det första som slog tittarna. Och det var också uppenbart att den nya modellen tagit en dos stereoider.

MER ÄN BARA EN BIL.

2003 vinner MINI utmärkelsen Årets bil Nordamerika (North American Car of the Year) och både allmänhet som entusiaster har svårt att motstå MINI. Var än MINI kör, får den glada tillrop och nyfikna blickar och nya MINI-ägare upptäcker hur kul det är att äga en MINI. Ägarna personifierar sin MINI och skapar MINI-klubbar över hela landet.

ETTRIGARE ÄN NÅGONSIN.

Som sina föregångare, delar alla nya MINI-modeller samma DNA. Med modern prestanda och en hängiven passion för racing, tar sig MINI Motorsport sig än en gång an racingbanorna (eller, som i WRC och Dakar-rallyt, öken och grusiga vägar).

EN MINI FÖR ALLA.

Sedan lanseringen av nya MINI år 2002 har allmänhetens begär för MINI ökat i takt med alltfler MINI-modeller. Den växande familjen erbjuder nu ALL4 fyrhjulsdrift, tre modeller med fler passagerarplatser och fyra dörrar, en pigg tvåsitsmodell och också taklös körning – allt ihop med sofistikerad teknologi och med högklassig interiör.

DE KOMMANDE 50 ÅREN?

Fenomenet MINI har återuppstått i hela världen. Bränslesnål, nästan obegränsade möjligheter för kundanpassning, fantastisk körglädje och en oemotståndligt fräck personlighet är bevis på tidlösa kvaliteter. Nyligen adderade vi den rymliga och samtidigt sofistikerade MINI Clubman och kraftfulla MINI John Cooper Works – som bevis att det fortfarande finns gränser att tänja och horisonter att jaga.

MINI 60 år.

För att fira 60 års-dagen för MINI lanserades under 2019 MINI 60 Years Edition med tillverkning i begränsad upplaga.

Med en tvålitersmotor under huven med 192 hästkrafter var denna MINI 3-dörrar en hyllning till allt som gör MINI till MINI.

HISTORIEN OM MINI

Rallye Monte Carlo Historique 2017.